תוספי תזונה לחיזוק מערכת החיסון שכדאי להחזיק בבית

הגוף שלנו נחשף כל הזמן לעוד גורמים מזיקים, וירוסים, מחלות וזיהומים. כחלק מהרצון לשמור עליו, אנחנו יכולים לאכול נכון ולהעשיר אותו בתוספי תזונה המחזקים את מערכת החיסון. את חלק מתוספי התזונה אפשר לקחת לאורך זמן, חלק כדאי לקחת בעיקר בתקופת החורף ובכל מקרה יש להתייעץ עם הרופא מדי פעם ולבצע בדיקות דם כדי לוודא כי אין חוסרים בגוף. כדי לדעת יותר טוב אילו תוספי תזונה יכולים לחזק את מערכת החיסון, הכנו עבורכם את הרשימה הבאה:

צילום: מאגר תמונות Depositphotos

ויטמין C

מחקרים מצביעים על כך שיש קשר בין מחסור בוויטמין C לבין עליה במחלות וזאת בשל חולשה של המערכת החיסונית. באופן טבעי, אפשר למצוא ויטמין C במאכלים כמו פירות הדר, ברוקולי ותותים אך בדרך כלל המחסור אינו תוצאה של בעיית תזונה.

בדרך כלל מחסור בויטמין C הוא תוצאה של מחלה קודמת, מערכת חיסונית חלשה, עישון וחשיפה למזיקים אחרים. במקרים אלו מומלץ בחום לקחת ויטמין C ולחזק את המערכת החיסונית. כמו כן, בתקופות מחלה כמו שפעת והצטננות כדאי מאד להעשיר את הגוף עם נטילת הוויטמין.

באופן טבעי, אפשר למצוא ויטמין C במאכלים כמו פירות הדר, ברוקולי ותותים

צילום: מאגר תמונות 123RF


ויטמין B

קבוצת ויטמין B יכולה לסייע לחיזוק מערכת החיסון כאשר המשמעותי ביותר הוא ויטמין 6B. מחקרים מצאו כי חוסר ב-6B עשוי להשפיע על התפתחות תאי הדם הלבנים שמשמשים ללחימה ברגע שהגוף מתחיל להתמודד עם מזיק, אלרגן או מחלה.

איזון ויטמין B בגוף ובעיקר 6B מסייע בהתמודדות טובה יותר עם מחלות מסוגים שונים ומול דלקות. המזונות העשירים בוויטמין זה הם סלמון, חזה עוף וגרגירי חומוס, אך כיוון שלא כולם אוכלים מאכלים אלו או לא בכמות הנחוצה, פעמים רבות תוסף יכול להעלות את כוחה של מערכת החיסון.

סלמון הוא מקור עשיר של ויטמין B12

צילום: מאגר תמונות Depositphotos


ויטמין E

בדומה לוויטמין C גם ויטמין E הוא אנטי דלקתי ועוזר להתמודד מול מחלות שונות. ויטמין זה טוב במיוחד לאנשים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת ולמבוגרים. את הוויטמין אפשר לצרוך באופן טבעי מדגנים מלאים, שלל אגוזים וירקות עליים.

נטילת ויטמין E כתוסף תזונה חיונית לאנשים שאינם אוכלים מאכלים המכילים אותו, לאנשים שמערכת החיסון שלהם מוחלשת ואנשים אשר מתמודדים עם דלקות חוזרות ונשנות.

ויטמין E אפשר לצרוך באופן טבעי מדגנים מלאים, אגוזים וירקות עליים

צילום: מאגר תמונות Depositphotos


פרופוליס

פרופוליס הוא שרף עצים אשר נאסף על ידי הדבורים והוא משמש אותן כדי לבנות את הכוורות שלהן. הוא אנטי בקטריאלי, אנטי ויראלי ולכן מסייע להתמודד עם מחלות ובעיקר הצטננות, שפעת ודלקות גרון. מחקרים מצאו כי הפרופוליס מעלה את ריכוז כדוריות הדם הלבנות ובכך הוא מעלה את יכולת ההתנגדות של הגוף למחלה ומזיק שבאים מבחוץ.

הפרופוליס הוא אנטי ויראלי, מחטא, מאיץ החלמה ועשיר בוויטמינים מסוג A, B, C, E וכן בברזל, מגנזיום, אבץ ונחושת. נטילת פרופוליס מגבירה את יכולת הגוף להתמודד מול מחלות שונות והיא מומלצת גם לאנשים החולים באופן כרוני או עם מערכת חיסונית חלשה (אלא בהתוויה אחרת).

פרופוליס הוא שרף עצים אשר נאסף על ידי הדבורים

צילום: מאגר תמונות 123RF


אבץ

האבץ חשוב לחיזוק מערכת החיסון ובנוסף לכך הוא טוב במקרה של ציפורניים חלשות או שיער שנשבר בקלות (שני סימנים שיכולים להעיד לעתים על מערכת חיסונית חלשה). האבץ נחוץ לפעילות תקינה של הגוף ולתפקוד תאי הדם הלבנים.

האבץ הוא מינרל אשר מכיל מעל ל-200 אנזימים. הוא מעורב בתהליך הגדילה ומחסור שלו עלול לפגוע ביצירת אינסולין. באופן טבעי אפשר למצוא את האבץ בקטניות, אגוזים, זרעים ודגנים מלאים. במקרה של מחסור (אותו ניתן לבדוק בבדיקת דם) או במקרה של הימנעות ממאכלים המכילים אבץ, יש להעשיר את התזונה עם תוסף.

פרוביוטיקה

מחלות רבות מחלישות את המערכת החיסונית, לא רק כאן ועכשיו אלא לאורך זמן. בנוסף, כאשר ניתנת אנטיביוטיקה, אשר עוזרת להילחם אם הגורם העוין, מחלישה את מערכת העיכול ולשם כך כדאי לקחת פרוביוטיקה.

פרוביוטיקה מכילה חיידקים טובים אשר שומרים ומחזקים את מערכת החיסון. היא מכילה אוסף של מיקרו אורגניזמים שמהווים תזונה לגוף. אנשים אשר בריאים בדרך כלל ומתמודדים מול מחלה או זיהום או נוטלים אנטיביוטיקה, יכולים לחזק את הגוף באמצעות נטילת פרוביוטיקה.

תוספי תזונה לחיזוק מערכת החיסון לצד בדיקות וייעוץ רפואי

תוספי תזונה יכולים להיות חלק בלתי נפרד מהפתרונות הטבעיים. הם מסייעים להתגבר על מחלות, מעודדות את תהליך ההתאוששות ומפחיתות את תקופת ההחלמה. לצד זאת, מומלץ לבצע בדיקות דם אחת לתקופה וכן להיוועץ עם גורם רפואי בכל שאלה.