אצות למאכל – אצות בריאות וטעימות שממש כדאי להכיר

חוץ מאצת הספירולינה הפופולרית שכבשה את מדפי הבריאות, אפשר לתת את הבמה לעוד אצות שהן לגמרי למאכל, הן בריאות, משמשות תוספת קולינרית חגיגית ומעניינת בתזונה הבריאותית, הן מתאימות לתבשילים וסלטים ויעניקו את הטעם האומאמי והמושלם, בחרנו עבורכם 6 סוגי אצות שחובה להכיר!

צילום: מאגר תמונות 123RF

אצת היג'יקי - Hijiki

אצת ההיג'יקי נכנסת אל המטבח בזכות טעמה האדמתי ויתרונות תזונתיים שטובים לנו, החל מכמות עשירה של סידן, ברזל, מאזנת את רמת הסוכר בדם, מסייעת בהורדת כלוסטרול ומסייעת בחיזוק המערכת החיסונית.

אצת היג'יקי נראית כמו זרדים קטנים ודקים, צבעה המקורי של האצה הוא חום אך היא הופכת לשחורה בעקבות תהליך הייבוש.

מקור האצה מגיע אלינו מסלעיי החופים של סין, יפן וקוריאה ותהליך עיבוד האצה עובר הרתחה ובישול תחילה, ולאחר מכן ייבוש.

איך תוכלו להוסיף אותה למאכלים? אצת ההיג'יקי מככבת בעיקר במוקפצים או בהגשה לצד דגים, מעולה במרקים וניתן גם לחלוט אותה במים חמימים מעט ולהוסיף לסלטים, כמות קטנה ממנה תספק לכם כמות יומית נאה של מינרלים וברזל.

אצת היג'יקי נראית כמו זרדים קטנים ודקים

צילום: מאגר תמונות 123RF


אצת קומבו - Kombu

אצה ירוקה ועבה, מאוד עבה כך שבמטבח היפני היא משמשת לעיטוף דגים, אצת קומבו היא די פופולרית ומגיעה אלינו בעיקר מיפן ואף נהנת וגדלה לה בחופי קליפורינה.

למה כדאי לכם להכניס אותה לתזונה? כי היא מקור מצויין ליוד ופוקוידן, היוד חיוני עבור תהליך חילוף החומרים בגוף, והפוקוידן היא מולקולה שמסייעת להורדת הקרישיות בדם, מכילה חומצה פולית, סידן, ברזל וויטמינים רבים נוספים.

איך תוסיפו אותה למאכלים? בהכנת דאשי, שהלא הוא ציר מרק יפני שמהווה בסיס למאכלים יפניים רבים כמו מרק מיסו וראמן, ניתן גם להוסיף אותו ולהעשיר אותו במירין (יין אורז יפני) או ברוטב סויה.

הידעתם? אצת קומבו משמשת כבסיס להכנת משקה הקמבוצ'ה היפני שהוא לגמרי שונה ממשקה הקמבוצ'ה הרגיל והתוסס המוכר לנו.

אצת קומבו הינה מקור מצויין ליוד ופוקוידן

צילום: מאגר תמונות 123RF


אצת וואקמה - Wakame

האצה שייכת למשפחת האצות החומות ומגיעה אלינו בעיקר ממיי ים רדודים בסין, יפן וקוריאה, ניראת שחורה כפחם כשהיא מיובשת והופכת לירוקה לאחר השרייה במים קרירים.

יתרונות אצת הוואקמה שהיא עשירה באומגה 3 ומקור מצוין לכמות נדיבה ואיכותית של חומצות שומן חיוניות, האצה גם מוכרת וידועה בטעמה העדין והמתמתק, עם מרקם חלקלק ומליחות מופחתת.

איך תוכלו להוסיף אותה למאכלים? וואקמה תמיד מוצאת דרכה אל מרק מיסו משובח וטעים, או אל סלט מלפפונים אצות יפני, הרגישו בנוח להוסיף אותה אל סלטים שונים שאתם אוהבים ואפילו לרענן את הסנדווי'ץ בתוספת של פרוסות אצת וואקמה.

הידעתם? וואקמה טובה לסביבה וגם לנו! הימצאות של אצת וואקמה במים רדודים מעודדת ומסייעת לבתי גידול ימיים של מגוון חיים עשיר, כך שהיא טובה לסביבה וגם לנו!

אצת וואקמה הופכת לירוקה לאחר השרייה במים קרירים

צילום: מאגר תמונות 123RF


אצת נורי - Nori

האצה הכי נפוצה וידועה בשימושה להכנת סושי, מגיעה אלינו בעיקר מיפן, צבעה המקורי של האצה ארגמני-אדום עמוק והופכת לירוקה כהה לאחר ייבוש.

מלבד עיטוף רולים של סושי, אצת נורי יכולה להגיע כאבקה ומשמשת כתבלין למאכלים יפנים.

אצת נורי בעלת סיבים תזונתיים רבים, אומגה 3, חלבונים, נוגדי חמצון, מינרלים וויטמינים, פשוט אצה עשירה ונהדרת, כך שאם אותם אוהבים סושי, עכשיו אתם יודעים שזה גם בריא!

אצת נורי עשירה ונהדרת

צילום: מאגר תמונות 123RF


אצת אוולוה/סיקורה (חסת הים) - Seakura/Sea Lettuce

אצת ממשפחת האצות הכחולות ירוקות ממש כמו אצת הספירולינה הפופולרית, כך שגם אצת הסיקורה ניחנת בנפלאות משפחה זו, העשירה בנוגדי החמצון וכלורופיל, חלבונים, ויטמינים ומינרלים.

האצה מגיעה כאצה טרייה שהוקפאה, אבקה, פתיתים או כתוסף תזונה.

איך תוסיפו אותה לתזונה שלכם? במרקים, סלטים או פשוט כתוסף תזונה שמתאים גם לספורטאים ומתאמנים הזקוקים לבוסטים תזונתיים תומכים.

האצה מגיעה כאצה טרייה שהוקפאה, אבקה, פתיתים או כתוסף תזונה.

צילום: מאגר תמונות 123RF


אצת דולסה - Dulse

לא רק אצות אסייתיות, הכירו את אצת דולסה, אצה שמגיעה מצפון האוקינוס האטלנטי וצפון האוקינוס השקט (סקוטלנד,איסלנד), אצה אדמדמה-סגולה שגדלה על סלעי האוקינוס, בעלת מרקם רך למדי שניתנת לטיגון עמוק ומשמשת כחטיף בפאבים סקוטים.

בשימוש הישראלי תוכלו למצוא אותה בעיקר כפתיתים או אבקה והיא משמשת לתיבול ותוספת למאכלים יפנים או סלטים.

אצת הדולסה עשירה בסיבים תזונתיים, מגנזיום, ברזל וסידן.

אצת דולסה מגיעה מצפון האוקינוס האטלנטי וצפון האוקינוס השקט

צילום: מאגר תמונות 123RF


*ההמלצה הרווחת בשימוש ואכילה של אצות: היא לוודא את איכות המוצרים ואת מקורותיהם, דאגו לרכוש אצות שגדלו בסביבה מתאימה ונקייה, אצות הן רגישות ודורשות גידול נכון ומוקפד בבריכות גידול או ליקוט מבתי גידול (באוקיינוס) בעלי תקן ואישורים, נקיים ממתכות וממזהמים שונים.

*על מנת לצורך אצות כתוסף תזונה, חשוב להיוועץ בתזונאי/ת על מנת להתאים עבורכם תוסף תזונה מותאם במינון המומלץ עבורכם.