ספירולינה – כל מה שרציתם לדעת!

אצת הספירולינה שנחשבת בריאה מאוד מגיעה כתוסף תזונה באבקה, פתיתים או כמוסות היא אצה בעלת גוון כחלחל ירקרק, אצה חד תאית ומקירוסקופית למדי ויש בה תכונות ויתרונות שהגיעו עד החלל.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos

שנתחיל מהתחלה?

אצת הספירולינה גדלה במים מתוקים וגם במים מליחים, לרוב תעדיף מים מליחים אך היא לגמרי הישרדותית וסתגלתנית, בתי הגידול שלה מגוונים ונעים מאדמה, חול, בריכות דגים, ביצות, אגמי מים מתוקים, מדבריות מלח, לגונות ועד לים מליח שבו אצות אחרות מתקשות לשרוד ומשמשת כתזונה לנו בני האדם, לחיות ולדגים.

והנה כמה עובדות מעניינות על ספירולינה

בעברה הרחוק האצה נצרכה בעיקר ע"י האצטקים והגיעה לתודעת הציבור הרחב יותר בשנות ה-80 כשנאס"א וסוכנות החלל האירופאית השתמשו בספירולינה כמקור מזון חלבוני וחיוני לאסטרונאטים בשל היותה שורדת גם בתנאים פחות נוחים, כמו החלל. מכאן הדרך למטבח הבריא הייתה מהירה למדי וניתן לצרוך את האצה כתוסף מזון המכיל רכיבים שנחשבים חיוניים ובריאים מאוד לגוף שלנו.

האצה הפופולרית נאמדת כאצה חלבונית מלאה כלומר בעלת כל חומצות האמינו הדרושות לגוף כשחלקן במינונים גבוהים יותר או פחות. שפע של ויטמינים: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, B12, C, E, K . מינרלים כגון: אשלגן, נתרן, זרחן, סידן, ברזל, מגנזיום, מנגן, אבץ, נחושת, גרמניום, כרום וסלניום. וחומצות שומן חיוניות שטובות לנו.

צילום:


שילוב חומצות האמינו, הויטמינים, המינרלים, חומצות השומן יחד נספגים די בקלות בגוף מה שבהחלט מספק אנרגיה ותחושת חיוניות ונמרצות, לכן כדאי לצרוך אותה בבוקר ובמהלך היום ולא לפניי שינה על מנת להינות מהשפעתה הטובה. זוהי גם הסיבה שהספירולינה כובשת גם ספורטאים.

באצת הספירולינה קיימים פגמנטים כגון: כלרופיל, קרוטנואידים ופיקוצאנין. הכלרופיל מסייע בניקוי פסולת מהגוף בעוד שהפיקוצאנין,הפגמנט שמעניק לאצה את צבעה הכחלחל, ידוע כמעכב יצירת תאים סרטניים, בספירולינה ניתן למצוא כמות יחסית גבוהה של הפיקצואנין.

בצורתה היבשה הספירולינה תראה כספירלה שטוחה. בצורתה הרטובה הספירולינה תראה כסליל ארוך ומכאן שמה ספירולינה.

לא רק אצטקים, נאס"א וחסידי בריאות

למעשה באפריקה במדינת צ'אד השימוש באצה ידוע ועובר במסורת, הם נוהגים לאסוף את האצה שגדלה באגמים מקומיים ונסחפת אל חופיי האגם בעזרת הרוחות המדבריות, האצה נאספת אל כדי חרס, מסוננת דרך בד, מונחת לייבוש ונמכרת בשווקים המקומיים.

האצה במדינת צ'אד נצרכת כמזון המתווסף לבישול קטניות, רטבים, דגים ובשר.


איך צורכים ספירולינה?

כיום ישנן מספיק דרכים לצרוך ספירולינה בדרך שהכי מתאימה לכם.

 

כמוסות

היא דרך פשוטה לצריכה של האצה כתוסף מזון בלבד כמו כל תוסף מזון אחר, ללא התעסקות יתרה, בשמירה על מינון נכון שמתאים לצורכי הגוף שלכם.

 

אבקה

אבקת הספירולינה משמשת בעיקר לאוהבי המטבח הבריא וניתן להוסיף את האבקה לשייקים של פירות וירקות, לפשטידות, מאפים, להכנת גלידות ויוגרטים, להכנת בצק, סלטים, ועוד. אבקת הספירולינה בעלת טעם מליח מעט אך מצליחה להיטמע בשילובה עם מזונות נוספים.

 

פתיתים

שימוש מאוד דומה כמו עם האבקה.

 

ספירולינה טרייה בהקפאה

כיום ניתן למצוא את אצת הספירולינה קפואה והיא משמשת כתוסף להעשרה שייקים ומזונות אחרים כמו האבקה עצמה.

 

חשוב מאוד! וודאו כי הספירולינה שאתם צורכים הוא מבית גידול אמין וכזה ששומר על הטריות, בישראל כיום קיימים מספר בתי גידול וניתן לקנות תוצרת מקומית.

צילום: מאגר תמונות 123RF


אז מה הם היתרונות של הספירולינה?

מתוך מחקרים רבים שנעשו על ספירולינה והשפעותיה ניתן למצוא כי האצה היא:

  • מקור לחלבון נוסף – תוסף התזונה ספירולינה מכילה בתוכה את כל חומצות האמינו הנחוצות.
  • תורמת לתחושת החיוניות והעלאת האנרגיה.
  • מסייעת בניקוי רעלים ופינוי פסולת מהגוף.
  • בעלת איכויות נוגדות סרטן ככל הנראה בשל נוכחות יחסית גבוהה של בטא-קרוטן.
  • מסייעת בתהליך ירידת משקל.
  • מקלה על אלרגיות.
  • בזכות רכיביה של הספירולינה התורמים לה איכויות אנטי-דלקתיות ואנטי-חמצוניות, המסייעים להפחתת רמות הכולסטרול בגופנו ובכך מפחיתים גם את הסיכויים לפיתוח מחלות לב וכלי דם
  • ספירולינה מקלה בהתמודדות עם מחלת הסוכרת.

צילום: מאגר תמונות 123RF


רגע אחד לפניי שהופכים לחסידי ספירולינה, חשוב לדעת כמה דברים חשובים ולשבור מיתוס

אצת הספירולינה אכן מאוד בריאה, מלאת חלבונים, ויטמינים מינרלים ושאר רכיבים שטובים לגופינו, אף חשוב לזכור שאין דבר כזה "מזון על" שיכול לחולל קסם יותר ממזון בריא כזה או אחר ולכן חשוב להיוועץ עם מומחי תזונה, דיאטנים קליניים או נטורפתיים בכדי להגיע למינון הנכון עבור גופכם ולוודא מהיכן מגיעה הספירולינה ,FDAאותה אתם צורכים ושיש לה אישור של משרד הבריאות או ה

על מנת להימנע ממוצרים סרק,לא איכותים וכאלה שיכולים להכיל רעלים ולגרום נזק לגוף.

טיפ אחרון חביב וחשוב

ישנה נטייה רווחת לחברות שמייצרות תוספי מזון לדרוש מחירים גבוהים ומופקעים, זה לאו דווקא מעיד על איכות גבוהה של המוצר, הדבר הכי חשוב בצריכת תוספי מזון היא לוודא שיש להם את אישור משרד הבריאות או FDA.