מזון קל לעיכול

רובינו היינו שמחים אילו כל מזון היה מתעכל בקלות ופשוט לאפשר לעצמנו לאכול כל מה שבא ליד, בתנאי שטעים כמובן. אך האמת היא שככל שגדלות אפשרויות המזון ובייחוד בתחום המזון המעובד, נחווה עלייה מתמדת בבעיות העיכול, בעיקר בעולם המערבי בו סובלים הרבה מאוד אנשים מבעיות עיכול, בעיקר בעקבות צריכה של פחמימות מעובדות, עודף בשר, מאכלים שומניים ועודף מוצרי חלב.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos

מה קורה בגוף שלנו במהלך עיכול המזון?

מערכת עיכול אחראית על לפרק את המזון ולחלץ את אבני הבניין להם הגוף זקוק על מנת להפיק אנרגיה, אותה אנו צריכים לתפקוד היומיומי. לאחר שמערכת העיכול מחלצת ומפיקה אנרגיה מהמזון, השאר מופרש החוצה.

ואיך זה קורה?

תהליך העיכול מתחיל כבר מהרגע בו הכנסנו מזון לתוך הפה, בתור התחלה חשוב שנלעס טוב ולא במהרה, מערכת העיכול שלנו כנראה תודה לנו על זה, הרוק שלנו מסייע בהפרשת אנזימים ששולחים אותות לקיבה להיכנס לפעולה, המזון יעבור דרך הושט אל הקיבה ובתנועה פריסטלטית (תנועה גלית ובלתי רצונית ועם זאת אינסטנקטיבית על מנת לדחוף את המזון דרך הצינורות החשובים בגוף; מהפה אל הושט, קיבה, מעי…), יופרשו אנזימים וכימיקלים שמסייעים למערכת העיכול לפרק פחמימות לסוכר, חלבונים לחומצות אמינו ואת השומנים לחומצות שומן שלבסוף יגיעו אל מחזור הדם ויעניקו לנו אנרגיה זמינה. השאר, שאינו חומר מזון שימושי, יופרש החוצה מן הגוף דרך המעי הגס. מערכת העיכול שלנו היא פשוט כמו מכונת כביסה מבריקה במיוחד וכדאי שניתן לה מזון שיהיה לה נעים וקל לעכל.

צילום: Cgdsro | מאגר תמונות Pixabay


מה הוא מזון קל לעיכול?

מזון עשיר בסיבים תזונתיים שיכולים להתפרק ולהיטמע בגוף בקלות. כשהמזון אותו אנו צורכים יהיה עשיר בסיבים תזונתיים, מים ואשלגן לגוף יהיה פשוט יותר לעכל ולשחרר את הפסולת החוצה. כמות טובה דיה של מים ואשלגן במזון שלנו יסייעו בסדירות מערכת העיכול ימנעו התייבשות ואובדן אלקטרוליטים חיוניים כגון: נתרן, אשלגן, סידן מגנזיום. חשוב שנקשיב לגוף ולצרכיו, ללמוד אילו מזונות גורמים לגוף להרגיש קליל ואנרגטי לעומת נפוח וכבד, כשמדובר בבטן קל מאוד להרגיש ולהבחין מה נכון יותר או פחות.

הנה לנו כמה מזונות טבעיים קלים לעיכול ועשירים באשלגן

1. שיבולת שועל

כמות הסיבים בשיבולת שועל כנראה ממש תשמח את הבטן שלכם, כמות טובה של ברזל ואשלגן ולפי דעות מומחים מסייעת בהורדת כולסטרול. כדאי מאוד לבשל את שיבולת השועל בשיטה הביתית, ולהימנע מלצרוך אותה בצורתה המעובדת (אלו שמגיעים בהכנה מידיית).

2. מזונות מותססים (חמוצים למיניהם)

חמוצים בהכנה ביתית כמובן כמו מלפפונים חמוצים, כרוב כבוש, פטריות כבושות ועוד שפע ומגוון של חמוצים לא יהיו רק טעימים ורכים לעיכול, הם גם יתרמו לכם פרוביוטיקה טבעית(חיידקים שטובים לנו) שיסייעו גם למזונות אחרים שאנחנו אוכלים לאחר מכן להתעכל בקלות.

3. סלק

ירק שורש מופלא ועתיר באשלגן וגם עלי הסלק הסגלגלים ירוקים נהדרים גם הם. את עלי הסלק ניתן להוסיף לשייקים ולאלו שלא נמנעים ממרירות שסהכ בריאה וטובה למיצי הקיבה שלנו, אפשר להוסיף את עלי הסלק למרקים וסלטים.

4. בטטה

גם בטטה נמנית בין הירקות בעלי כמות טובה יחסית של אשלגן, מה שעוד ממש טוב ובריא בבטטה שהיא פחמימה מורכבת, עשירה בסיבים תזונתיים, קלה לעיכול, מתוקה ומשתלבת בקלות במתכונים שונים, ישנן גם בטטות מתוקות פחות, שווה להתנסות בכמה סוגי בטטות.

5. אבוקדו

טעים וידוע בשומנים הטבעיים וכאלה שבריאים לנו, בזכות שומנים אלו, הסיבים התזונתיים והרכות של האבוקדו לקיבה יהיה מאוד קל לעכל אותו.

צילום: Jill Wellington | מאגר תמונות Pixabay


ישנם כמובן עוד הרבה מזונות בריאים וקלים לעיכול, ככל שהם מגיעים בצורתם הגולמית כמו זרעים, אגוזים, קטניות, דגנים, ירקות ופירות ולשמחתינו המגוון בכל אחד מהם רב, נדע שהגוף מקבל את מה שזקוק לו על מנת להיות חיוניים ובריאים. כדאי שנפחית במזון מעובד, עתיר בשומנים וסוכרים.

דבר אחרון וחשוב – מים וחליטות צמחים

דבר אחרון, נוסף וחשוב, נדמה כמובן מאליו, אך מים כמו שהם בלי תוספות טעם, חשובים מאוד למערכת העיכול שלנו, שתייה מספקת של מים מאפשרת יציאות והפרשות תקינות ללא מאמץ. חליטות צמחים גם הן מועילות ומסייעות לעיכול קל ,חשוב למצוא חליטות צמחים שמתאימות לנו ונעימות לעיכול שלנו לפניי ואחריי אכילה. בין חליטות הצמחים הרבות שיש לטבע להציע, נמצא שהרבה מהם זמינים לנו בשווקים, בגינה או בעדנית שלנו וכדאי שנשלב אותם בתזונה שלנו, למשל: נענע, לואיזה, קמומיל, ג'ינגר ולימון, מרווה ועוד רבים.

צילום: Dungthu Yvunguyen | מאגר תמונות Pixabay