תזונה ים תיכונית

תזונה ים תיכונית היא כנראה הדיאטה שיהיה לכם הכי קל להתמיד בה ולא רק, היא גם דיאטה בריאה, טעימה ומגוונת מאוד שלא תשאיר אתכם רעבים. מהיכן מגיעה הדיאטה? מה אוכלים בה? וממה כדאי להימנע? הדיאטה הים תיכונית נחקרה והוכחה כדיאטה יעילה מאוד ומומלצת ע"י תזונאים, חוקרים ורופאים כדיאטה שיכולה לחזק את המערכת החיסונית, לספק לנו את כל אבות המזון הנדרשים ולמנוע מחלות כמו מחלות לב, סכרת, כולסטרול ועוד.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos

מהיכן מגיעה אלינו התזונה הים תיכונית?

כשמה כן היא דיאטה ים תיכונית מגיעה אלינו ממדינות כמו יוון, איטליה, ספרד ועוד מדינות שיושבות על אגן ים התיכוון.

גם בישראל קל ליישם את הדיאטה מכיוון שהיא מדינה ים תיכונית עם מזונות טריים דומים מאוד למזונות הקיימים במדינות השכנות על האגן.

ומה אוכלים?

1. צריכה מרובה ועיקרית של פירות וירקות טריים.

2. דגנים ועדיף דגנים מלאים כמו אורז מלא, שיבולת שועל, לחמים מקמח מלא, שיפון, כוסמין ועוד.

3. קטניות כמו עדשים, חומוס, אפונה, שעועית וכו'.

4. שומנים בלתיי רווים שמצויים בעיקר בשמן זית, אגוזים, דגים, זרעים למיניהם, אבוקדו.

5. כמויות מופחתות של בשר אדום ובעיקר אכילה של חלקים רזים של בשר ועוף.

6. כמויות מופחתות של מוצרי חלב.

7.שתייה מתונה של יין אדום, צריכה יומית מומלצת- כוס אחת לנשים, שניים לגברים.

 

וגם חשוב ומוסיף מאוד בתזונה הים תיכונית הוא התיבול עדין שכולל מלח בכמות מופחתת והרבה עשבי תיבול טריים או מיובשים כמו: אורגנו, בזיליקום, רוזמרין, פטרוזיליה, כוסברה, שום, עלי דפנה ועוד.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos


ממה נמנעים?

1. כדאי להימנע ממזון מעובד, לפניי שבוחרים בירקות ופירות קפואים או בשימורים, כדאי לבחור בירקות ובפירות טריים ועונתיים.

2.להימנע ממזון מהיר ומעובד שיש בו שומן רווי, שומן טרנס ועודף מלחים וסוכרים מעובדים.

 

למה כן תזונה ים תיכונית?

1. מזונות טריים שיבטיחו לכם כמות טובה ומספקת של ויטמנים ומינרלים שלהם הגוף זקוק לתפקוד תקין ומערכת עיכול קלה יחסית.

2. כל עוד השומן הוא "שומן טוב" אפשר להינות משומנים כאלה בשפע שמגיעים אלינו דרך אגוזים וגרעינים, אבוקדו, שמן זית, זיתים ועוד.

3. כנראה שלא תשארו רעבים- המגוון בתזונה זו רב וגם המזונות די קלים להכנה ולא דורשים בישול ממושך, מגוון הסלטים ומנות שאפשר להכין בשילוב ירקות וקטניות, צירופים נכונים של פירות בסלטים ותוספות של אגוזים, זרעים ושמן זית כנראה שממש יספקו אתכם.

4. בשביל המתוק – בתזונה זו תמצאו מגוון שופע ומשתנה של פירות שמשתנה מעונה לעונה וגם פירות יבשים, את הפירות היבשים כדאי לצרוך בייבוש טבעי ללא תוספת סוכר.

5. אפשר לאכול לחם – כדאי לבחור בלחמים מקמחים ודגנים מלאים ולחמי מחמצת.

6. אפשר יין – ברוב מדינות ים התיכון אנשים לא שותים הרבה אלכוהול וצורכים בעיקר יין אדום, 1-2, ישנם מחקרים שטוענים שצריכה מתונה של יין אדום מועילה ללב, כמובן שכל אדם לגופו וכדאי לבדוק עם הרופא שלכם.

 

יתרונות התזונה הים תיכונית:

1. נחקרה והוכחה כמפחיתת סיכון לחלות בסוכרת ומחלות לב.

2. מפחיתה כולסטרול.

3. שומרת על משקל תקין.

4. תזונה שכוללת בתוכה את כל אבות המזון : פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמנים ומינרלים.

 

חשוה לדעת: מכיוון שהתזונה הים תיכונית ברובה צמחית ותומכת בעיקרה במזון צמחי, צמחוניים וטבעוניים יכולים להעזר בתזונה זו לשמור על אורח חיים בריא בה יקבלו את כל השומנים, הפחמימות, החלבונים, הויטמנים והמינרלים שמצויים בקטניות, פירות וירקות טריים, דגנים, אגוזים וזרעים גם ללא אכילת מזון מן החי, שהרי תזונה זו כך או כך טוענת להפחתה של חלבון מן החי.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos


לסיכום

בכל פעם שתכנסו לסופר נסו להימנע מרכישה של מזון מעובד ותעשירו את סל הקניות שלכם במזונות טריים ומפנקים. כנראה שיהיה לכם טעים וקל להתמיד, בכל עונה תוכלו למצוא מזונות טריים שונים ומגוונים שיביטיחו שפע וטעמים משתנים. התזונה תשמור על משקל תקין והנשנוש בין הארוחות יכול להיות אגוזים, פירות, פירות יבשים באופן טבעי שגם כן לא ישאירו אתכם רעבים. לאפטיקביות מלאה של תזונה זו חשוב גם להקפיד על פעילות ספורטיבית.