האם סופר פוד באמת קיים?

סופר-פוד (מזון-על) הוא מונח שיווקי שעצם ההקלדה שלו במנועי החיפוש יניבו אין ספור כתבות שמשבחות ירק/קטנייה/זרע/דגן/אגוז כאלה ואחרים, יגדירו אותם כמוצרי מזון-על שעל כן ולפיכך מחירם יהיה יחסית גבוה ברוב הזמן. לחסידי הבריאות שבינינו, הטריק השיווקי הזה עולה לנו הרבה בכיס ובעיקר מאוד מבלבל.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos

בואו נעשה סדר ונענה על השאלה היכן הופיע לראשונה המונח "סופר פוד"? אולי יפתיע אתכם לגלות שכבר בשנת 1949 בעיתון קנדי המונח הוזכר לצד ערכיו התזונתיים של המאפין, כן קראתם נכון, מאפין. מאז שנת 1949 השתנו הרבה מאוד דברים והמונח סופר-פוד חוזר למדף המוצרים שלנו במהלך שנות התשעים וחווה עלייה ופופלריות סוחפת בתחילת שנות 2000, מוזכר בעיקר לצד תוספי מזון, בספרי בריאות ותזונה טבעית, ואיך לא, לצד מזון טבעי לחלוטין ובלי כוחות על מיוחדים באמת, פשוט מזון טבעי כמו ירקות,פירות, קטניות, דגנים וזרעים וכל זה נעשה בצירוף ידע בסיסי ולא מוכח מדעית.

 

ובכן היכן המונח "סופר פוד" עומד כיום בעולם? רפרוף קל באינטרנט ובעיקר בשפה האנגלית, יחשוף בפנינו שבשנת 2007 האיחוד האירופאי אסר שימוש במונח ככלי שיווקי במכירת מזון, אלא אם כן המוצר נתמך ע"י מסמך מדעי מורשה שנותן הוכחה שאכן מוצר כזה או אחר נחשב כמזון על ומאוד בריא, מה שמאוד קשה להוכיח, שהרי מזון טבעי תמיד יכלול ויטמינים ומינרלים במינונים שונים ובטח שאין פרי מסויים שיכול לרפא סרטן, למשל. תמיכה וריפוי של הגוף משלל מחלות הוא שילוב נכון ומשתנה של כמה כלים יחד ואחד מהכלים הוא תזונה בריאה ומיטיבה, אך אין להוליך שולל אנשים ולטעון שישנם מזוני על שעושים זאת.

 

על אף שבשנת 2007 האיחוד האירופאי אסר על שימוש במונח ככלי שיווקי מטעה ולא מבוסס מדעית, בעיקר גם למנוע מחברות מזון ייקור מוצרי מזון על בסיס הגדרתו כמזון-על, ברוב העולם לא נעשתה אכיפה דומה. חברות מזון ממשיכות לתייג מוצרי מזון כמזון-על ולדרוש מחירים גבוהים על בסיס המונח השיווקי "סופר-פוד", אתרי בריאות ואנשים פרטיים ממשיכים להעלות מאמרים וכתבות שמשבחות ומעניקות את התואר "סופר פוד" למוצרים כגון: אוכמניות, זרעי צ'יה, זרעי המפ, אסאי, ספירולינה, גוג'י ברי, עשב חיטה ועוד הרבה. למעשה כל הזמן מתווספים עוד ירקות, פירות, זרעים, נבטים, אגוזים ודגנים אל רשימת המזונות שנחשבים סופר-פוד ובכך מתאפשר המשך הטרנד שרק ממשיך לטפס ולעלות מחירים על בסיס טענה זו. נראה שאין מנוס מן המונח השיווקי והחמקמק "סופר-פוד".

צילום: מאגר תמונות Depositphotos


אז מה ניתן לעשות עם שצף מידע מטעה ומבלבל?

לברור מידע ולנסות שלא ליפול למונחים שיווקים, כאלה שמאדירים יתר על המידה. לחפש בין השורות את התכנים שמדייקים עד כמה שניתן במונחים מדעיים ולבדוק במקורות מידע נוספים. תזונה בריאה היא תזונה מגוונת ולא יכולה להישען על מוצרים מסויימים בלבד, אם כי שילוב נכון בין המזונות.

אז מה כן אוכלים ומה כן בריא לנו?

מזון טבעי וכמה שפחות מעובד, קפוא או ארוז, כגון: ירקות ופירות טריים, אגוזים, זרעים, קטניות ודגנים, פחמימות מורכבות שהרבה מהן נמצאות בירקות שורש למשל. תזונה טבעית, שתיית מים, שינה מספקת ותנועה יומיומית, שהייה נכונה תחת אור השמש בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערביים כשהשמש פחות קופחת, כל אלה יחד מעניקים לגוף את החיוניות שאנחנו מבקשים לעצמנו.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos