תזונה למערכת חיסונית חזקה יותר

החורף בפתח ולפניי שנכחכח בגרון והאף יתחיל לנזול, אולי נוכל להקדים תרופה למכה ולחזק את הגוף והמערכת החיסונית לפניי החורף ובמהלכו.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos

מיד לאחר הקיץ החם תחילתו של האויר הסתווי והמצנן שמרמז על בואו של החורף נבחין שבשווקים ובסופר – מרקטים שפע ירקות השורש יונחו לפנינו בערימות יפייפות וססגוניות המבקשות להיכנס כולן לקדרה חורפית ומבעבעת. נראה המון ירקות שורש כגון: תפוח אדמה, בטטה, גזר, סלק אדום, ארטישוק ירושלמי, שורש סלרי, שורש פטרוזיליה, צנון, שורשי חזרת וירקות נוספים כגון: כרישה, דלעת, קישוא וקולורבי. לא סתם נחוש את החשק למרק או קדרה עשירים בירקות שורש, על-פי הרפואה הסינית לכל מזון ישנה איכות ואנרגיה מקררת, מחממת או ניטרליית, כל ירקות אלו שצינתי מעלה נחשבים מחממים ומסייעים לנו להתמודד עם מחלות הקור ומניעתן.

 

ניתן לצרף ירקות אלו בבישול קטניות שהן פחמימות מורכבות כגון: עדשים בשלל צבעים, שעועיות מכל הסוגים, גרגרי חומוס, חיטה מלאה, כוסמת, אורז מלא, גריסים ועוד.. שמספקים לנו סיבים תזונתיים ואנרגיה זמינה, פחמימות מורכבות ידועות בהעלת הסרטונין בגוף ובכך משתפר מצב הרוח ומתחזקת את המערכת החיסונית, מצבנו הנפשי בהחלט חשוב גם הוא בסיוע חיזוק מערכת החיסונית ובמניעת מחלות.

 

אנרגיה זמינה המצוייה בפחמימות מורכבות מסייעות לתאים ולאיברים שלנו להילחם ולהתמודד אל מול הפתגונים השונים, הסיבים בעלי תוכנות פרה-ביוטיים, מגיעים למעי הגס תומכים ומגבירים את את פעילות החיידקים הפרובייטים שטובים למערכות החיסונית שלנו ומחזקים אותה.

צילום: RitaE | מאגר תמונות Pixabay


מה עוד יחמם אותנו ויתרום למערכת חיסונית בריאה וחזקה?

צירוף של תבלינים מחממים בבישול חורפי כגון: זרעי כוסברה, זרעי חרדל, קינמון, פלפל שחור, הל, צ'ילי, טימין, אורגנו, כורכום, ציפורן. ובנוסף צירופם של פקעות מחממות גם כן כמו בצל, שום וג'ינג'ר. שילוב ירקות השורש, ירקות חורפיים נוספים יחד עם קטניות ותבלינים בעלי תכונות מחממות יבטיחו לנו לא רק מנות משובחות ועשירות, אלא גם חימום הגוף מבפנים, אנרגייה זמינה ומסייעת בתהליכי עיכול ושיפור המצב רוח.

 

חשוב לזכור: כדאי להשרות קטניות בין 8-12 שעות לפניי בישול, בתנאי שמחליפים את מי ההשרייה לאחר כ-6 שעות, משרים במים בטמפ' החדר.

 

לריכוך מקסימלי של הקטנייה לאחר ההשרייה ניתן להוסיף כפית סודה לסיר הבישול. סוגים שונים של עדשים ושעועית מש אינם מצריכים השרייה ויכולים להתבשל יחד עם התבשיל ללא צורך לבשל אותם לפניי בנפרד. לתוצאה מקסימלית ועתירת ויטמנים ומינרלים ניתן להנביט את העדשים או שעועית המש, יש גם כאלה שאוהבים להנביט את שאר הקטניות.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos


מזון נוסף שחשוב שאזכיר הוא שיבולת שועל-קוואקר, צמח עשב ממשפחת הדגניים. מסייע מאוד בבעיות עיכול, מחמם, מתאים לטיפול בדיכאון ועייפות, חולשה פיזית ונפשית. דייסת שיבולת שועל כארוחה ראשונה במהלך היום תסייע, תחמם ותשמח אותנו. ניתן להוסיף לדייסה פירות חורפיים ומתאימים כמו בננה שיש בה שילוב של אשלגן, מגנזיום, נוגדי חמצון, סיבים תזונתיים, ברזל ועוד.

תפוח, שרווי בפנולים ופולינפנולים שהן נוגדי חמצון שמסוגלים לנטרל רדיקלים חופשיים שפוגעים בתאים ויכולים לגרום מחלות בגוף ועוד. אגס מסייע בעיכול, מפחית חום, אנטי-דלקתי, עשיר בחומצה פולית ועוד.

 

מסויפה לכם כאן בונוס חשוב בשמירה על מערכת חיסונית ועמידה בפניי מחלות החורף:

 

מכירים את זה שפחות מרגישים תחושת צמא במהלך החורף? ובכל זאת הגוף צריך נוזלים להמשיך פעילות מטבולית חיונית, נוכל לסייע למערכת החיסונית שלנו ולפעילות המטבולית בכך שנשתה חליטות צמחים לפניי החורף ובמהלכו ולא לחכות לרגע שבו חולים, כן נרוויח גם נוזלים וחימום נוסף של הגוף מבפנים.

צילום: Katya | מאגר תמונות Pexels


אז מה הצמחים שטובים לנו לחימום וחיזוק המערכת החיסונית?

✓ פרחיו ופירותיו של הסמבוק השחור

✓ אכינצאה

✓ קליפות הדרים

✓ ג'ינג'ר

✓ סרפד

✓ אורגנו

✓ קינמון

✓ כורכום

שילובם יחד או שתייתם בנפרד יחממו אותנו וחלקם יהיו אנטי-ויראליים נהדרים שימנעו מאיתנו את מחלות החורף כמו הסמבוק, האכינצאה והאורגנו.

המלצה אחרונה וחשובה דיה – פעילות גופנית בחורף

קל יותר להישאר מכורבלים בספה ובמיטה ולחכות שהחורף יעבור, אך כדאי מאוד שנקפיד על פעילות גופנית חיונית ומבוקרת גם במהלך החורף, שהרי פעילות גופנית מחממת את הגוף, מסייעת בניקוי רעלים דרך הזעה ובנוסף מעלה את רמות הסרטונין, דופמין, אנדרופינים בגוף שהם סייענים חשובים בבריאות הנפשית והמנטלית שלנו ומכך גם בבריאות הפיזית שלנו.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos