ספירולינה לספורטאים

ספורטאים רבים משתמשים בתוספי מזון על מנת להבטיח צריכה מלאה ואיכותית של תוספי מזון, גם כדי לשמור על הבריאות וגם על מנת לאפשר תפקוד מיטבי של מערכת השרירים והשלד והתמודדות טובה עם העומסים בשיגרת החיים הספורטיבית. אין ספק שספירולינה היא תוסף מזון פופולארי, כמעט הכרחי לספורטאים ולשומרים על תזונה בריאה – הנה כל היתרונות בצריכה קבועה של ספירולינה

אין ספק שספירולינה היא תוסף מזון פופולארי, כמעט הכרחי לספורטאים

צילום: מאגר תמונות Depositphotos

מה יש בספירולינה?

כמעט 70% מהמשקל של ספירולינה מאיכות טובה הוא חלבון, ומדובר בחלבונים ממקור צמחי, שהם נהדרים בתזונה שלנו וגם נדירים בכמויות כאלה במוצרי מזון אחרים. זה אומר שאם אתם צורכים שתי כפות של אבקת ספירולינה יבשה ביום, אתם מקבלים כ – 7 גרם של חלבונים, שזה בערך 10% מהצריכה היומית המומלצת לאדם בוגר ובריא.

בנוסף לכמות האדירה של חלבונים, הספירולינה שופעת מינרלים וויטמינים: יש בה ויטמינים מקבוצת B (B1, B2, B3, B6, B9ת חומצה פולית), ויטמין A, ויטמין C, ויטמין K, וויטמין D.

ספירולינה היא מקור עשיר למינרלים חיוניים בתזונה שלנו, כמו למשל סידן, אשלגן, ברזל, מגנזיום, נתרן, אבץ, ועוד רבים.

מה שייחודי בספירולינה, הוא השיעורים הגבוהים של חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 ואומגה 6. בספירולינה יש חומצה אלפא לינולאית (אומגה 3), חומצה גמא לינולאית (אומגה 6), DHA ו EPA, חומצת SDA מקבוצת אומגה 3, ועוד.

ספירולינה מכילה גם כלורופיל, שמשפר את איכות הדם ואת תפקוד מערכת הלב וכלי הדם, משפר את תפקודי מערכת החיסון, מנקה את הכבד ועוד.

לכמות האדירה של חלבונים, הספירולינה שופעת מינרלים וויטמינים

צילום: מאגר תמונות Depositphotos


מה היתרונות הייחודיים של ספירולינה לספורטאים?

התכולה הייחודית של ספירולינה בשיעורים גבוהים כל כך של רכיבים תזונתיים עוזרת למערכות השונות בגוף לתפקד בצורה אופטימאלית. הנה כמה מהיתרונות הגדולים בצריכת ספירולינה אצל ספורטאים, כמו גם אצל מי שאינם עוסקים בספורט באופן מקצועי:

בניית שריר ושיקום במקרה של פציעות

ספירולינה מכילה לא רק שיעור גבוה במיוחד של חלבון (פי שלושה יותר מאשר בבשר בקר, למשל) – מדובר בחלבון איכותי מאוד שנספג בצורה מהירה ויעילה בגוף. כידוע, חלבונים הם אבן בנייה מרכזית לבניית השריר, והחלבון הזמין בספירולינה מאפשר בניית שריר, שיקום לאחר פציעה והתאוששות מהירה של רקמת השריר לאחר אימונים אינטנסיביים.

ספיגת רדיקלים חופשיים לאחר אימון

רדיקלים חופשיים משתחררים כתוצאה מהתגובות הכימיות בשרירים בזמן אימון, והם נחשבים לחומרים שמזיקים לגוף. מי שנלחם באותם רדיקלים חופשיים הם נוגדי החמצון – והספיר ולינה היא עשירה בנוגדי חמצון. בספירולינה אפשר למצוא כלורופיל, בטא קרוטן ועוד נוגדי חמצון וגם ויטמין C, ויטמין A וויטמין E – כולם סוגים שונים של נוגדי חמצון שמסייעים להיפטר מרדיקלים חופשיים במהלך אימונים, כמו גם לפני ואחרי.

ספירולינה תומכת בבריאות מערכת הלב וכלי הדם

מחקרים שבוצעו בנוגע לצריכה של ספירולינה הדגימו כי מי שנוטלים ספירולינה באופן קבוע הם בעלי סיכון מופחת ללקות במחלות לב. זאת, מפני שספירולינה מכילה רכיבים שמפחיתים את רמות הכולסטרול מסוג LDL (המכונה גם “הכולסטרול הרע”) בדם, מפחיתה לחץ דם, מכילה נוגדי חמצון ורכיבים נוגדי דלקת.

מטבוליזם יעיל יותר

מחקר משנת 2014 מצא כי צריכה יומית קבועה של ספירולינה מאיצה את קצב חילוף החומרים ובאופן זה מסייעת לשמור על גוף בריא, ועשויה לסייע בתהליך של ירידה במשקל. צריכת ספירולינה משפרת תחושת עייפות כרונית, מסייעת לחוש אנרגטיים יותר, ואפילו משפרת את מצב הרוח, בעיקר בשל הקשר המחקרי שנמצא בין נטילת חומצות שומן ממקור צמחי (מסוג אומגה 3 ואומגה 6 בעיקר) וטריפטופן על הפחתת דיכאון וחרדות.

צריכת ספירולינה משפרת תחושת עייפות כרונית ומסייעת לחוש אנרגטיים יותר

צילום: מאגר תמונות Depositphotos


המינונים המומלצים של ספירולינה לספורטאים

מומלץ לספורטאים לצרוך ספירולינה בצורת תוסף מזון שיאפשר לעקוב אחר כמויות הספירולינה והרכיבים התזונתיים שאתם צורכים באופן יומי. חשוב מאוד לבחור רק בתוספי ספירולינה ממקור מקצועי ואמין, שבו נבדקת נוכחות מתכות כבדות (ארסן, כספית ואחרים) שהן רעילות, ואתם יכולים לדעת בוודאות כי התוספים אינם מכילים כאלה.

כל תוסף ספירולינה מגיע בהרכב שונה ועל כן יש לקרוא את העלון המכיל גם המלצות בנוגע לאופן הנטילה של התוסף, כולל כמויות ואפילו שעות היום האופטימאליות לצריכת התוסף (מרבית התזונאים ימליצו ליטול את התוסף עם ארוחת הבוקר, לעיתים מומלץ ליטול את התוסף גם לאחר אימונים). לעיתים יומלץ על עלייה במינון הספירולינה לקראת תקופת אימונים אינטנסיבית יותר, וחזרה לצריכת כמות שגרתית של התוסף עם תום התקופה.

כל תוסף ספירולינה מגיע בהרכב שונה ועל כן יש לקרוא את העלון

צילום: מאגר תמונות Depositphotos