ספירולינה – מזון על

בשנת 1988 פיתחו החוקרים של נאס"א, סוכנות החלל של ארה"ב, תוסף מזון לאסטרונאוטים על בסיס ספירולינה. הם עשו כן מפני שספירולינה נחשבת מזון על, כלומר, מזון עשיר מאוד ברכיבים תזונתיים הכרחיים, כך שבצריכה ספירולינה קל להשיג מגוון רחב של חלבונים, מינרלים ועוד ערכים תזונתיים שתיכף נרחיב אודותיהם, במעט מזון. מאז ועד היום, הספירולינה היא מהכוכבות הבלתי מעורערות של רשימת ה"סופר פודס", או מזונות העל. מה ההרכב של הספירולינה שזיכה אותה בכבוד הזה ואיך צורכים אותה על מנת ליהנות מכל השפע הזה? על כל אלה ועוד – לפניכם.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos

מה זה בכלל ספירולינה, ואיך אוכלים את זה?

ספירולינה היא אצה, או בהגדרה מדוייקת יותר היא חיידק שמייצר לעצמו את המזון שלו בתהליך של פוטוסינתזה (כמו שצמחים עושים, בעזרת אור השמש). 75% מהמסה של כל אצת ספירולינה הוא חלבון, ויש שמאמינים כי מדובר בחלבון איכותי במיוחד שהגוף מפרק ומשתמש בו בצורה יעילה. הספירולינה מכילה עוד רכיבים תזונתיים הכרחיים לתזונה, ויטמינים ומינרלים.

אפשר למצוא את הספירולינה באגמי מים, מלוחים או מתוקים, ברמה נמוכה של חומציות. המבנה הסלילי שלה הוא שהקנה לה את שמה שמזכיר את המילה ספירלה. היא נפוצה יותר באגמים טרופיים וסאב-טרופיים, מסביב לקו המשווה.

אפשר לאכול ספירולינה בצורתה הטבעית, אולם הרוב המכריע של מי שיבקשו ליהנות מהיתרונות התזונתיים של הספירולינה, לא יצליחו לאכול אותה כעשב חי בתוך סלט או יוגורט. טעמה העשבוני והסיבי מקשה על צריכתה בצורה הטבעית שלה, ועל כן מקובל לצרוך אותה בצורת אבקה, בכמוסות או במוצר קפוא, למשל להוספה לשייקים. גם כך, טעמה של הספירולינה הוא בולט – אבל מתרגלים אליו.

טעמה של הספירולינה הוא בולט – אבל מתרגלים אליו.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos


מה יש בספירולינה שהופך אותה למזון על?

כאמור, מזונות שהוגדרו מזונות על קיבלו את הכינוי המחמיא בשל ריכוז של מגוון רכיבים תזונתיים חשובים, שממקורות אחרים תצטרכו לאכול הרבה יותר על מנת להגיע לכמות הנדרשת ליום. הנה חלק מהרכיבים התזונתיים שאפשר למצוא ב – 100 גרם של ספירולינה:

חלבון

בערך 60% מהמשקל של הספירולינה שתצטרכו הוא חלבון, וזה מעולה לבניית שריר ובכלל, רכיב תזונתי הכרחי לגוף לשם השוואה, בחלב 3% תמצאו בערך 3% חלבון, לצד כמות גדולה הרבה יותר של שומנים, ממקור חי, שהוא פחות איכותי מאשר חלבון ממקור צמחי בשל שיעורי השומן שהולכים איתו.

סידן

בערך 1% מהמשקל של ספירולינה הוא סידון, וזה אומר בערך 16 מ”ג סידן לכל כף ספירולינה. הצריכה היומית המומלצת של סידן למבוגרים עומדת על כ – 100 מ”ג ליום, מה שאומר שכל כף של ספירולינה שאתם מוסיפים לתפריט שלכם, מקרבת אתכם ב – 16% לצריכה היומית המומלצת של סידן.

ברזל

בכף אחת של ספירולינה כ – 4 מ”ג ברזל, כאשר הצריכה היומית המומלצת של ברזל למבוגרים עומדת על כ – 10-15 מ”ג ברזל ליום.

מינרלים

בכף אחת של ספירולינה תהנו גם מכ – 30 מ”ג מגנזיום, 15 מ”ג זרחן, כמעט 200 מ”ג אשלגן, ועוד. לכל מינרל התפקיד הייחודי שלו בגוף, וכולם מומלצים לצריכה יומית

ויטמינים

הספירולינה עשירה בויטמינים, ביניהם: ויטמין C, ויטמינים ממשפחת B (כמו ריבופלבין, תיאמין, ניאצין, חומצה פולית, ונוספים), ויטמין K, ויטמין A, ועוד.

מה יש בספירולינה שהופך אותה למזון על?

צילום: מאגר תמונות Depositphotos


חשוב להקפיד על ספירולינה ממקורות איכותיים

ספירולינה בטבע, כמו אצות אחרות, נוטה לקלוט מתכות כבדות כמו כספית או עופרת. על כן, בעיבוד האצה יש לבחון את תכולת המתכות הכבדות הללו ולוודא שהספירולינה שבחרתם מכילה את שפע הרכיבים התזונתיים, בלי המתכות הכבדות. אם אתם מתכננים לצרוך ספירולינה על בסיס יומי ויש לכם מחלות כרוניות או אלרגיות ברקע, נמליץ להיוועץ עם רופא המשפחה בנטילת התוסף הזה, כמו בנטילת כל תוסף בריאותי אחר.

איך הכי טוב לצרוך ספירולינה?

כפי שאמרנו, לספירולינה יש טעם נרכש, שמתרגלים אליו. מומלץ לצרוך את הספירולינה או בכמוסות או באבקה.

מי שצורכים את הספירולינה בכמוסות נהנים מכמות מדודה של ספירולינה, על האיכויות המדהימות שלה, ומשליטה גבוהה על כמויות הרכיבים התזונתיים שלה שאתם מקבלים בכל יום.

מי שבוחרים לצרוך את הספירולינה באבקה, צורכים ספירולינה בצורה הטבעית יותר, ומאבדים בתמורה את היכולת לחשב בדיוק כמה צרכו מכל רכיב תזונתי. את הספירולינה באבקה, שטעמה מעט מלוח, ניתן לצרוך בסלט, ביוגורט, בשייק הבריא של הבוקר, ועוד לפי ההעדפות שלכם. שימו לב שלא מומלץ לשלב את אבקת הספירולינה במזונות מבושלים או חמים מפני שהחשיפה לחום פוגעת ביעילות של חלק מהרכיבים התזונתיים באצה.

את הספירולינה באבקה ניתן לצרוך בסלט, ביוגורט, בשייק הבריא של הבוקר.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos