המלצות תזונה לחורף – מה להוסיף וממה להימנע

תקופת החורף מביאה איתה אתגרים שונים בכל הנוגע להידבקות במחלות. בחורף ישנה נטייה למחלות חום, שיעולים וכאבי גרון. תזונה נכונה יכולה להפחית את סיכויי ההידבקות, להגביר את קצב ההחלמה ובמילים אחרות, עוזרת לעבור את החורף בצורה הטובה ביותר. כשהחורף מגיע זה הזמן להתחיל לשנות את התזונה. זה הזמן לחזק את מערכת החיסון ולתת לגוף הזדמנות להתמודד עם כל מזיק שלא יבוא בצורה הטובה ביותר. הרגלי תזונה טובים יותר מתאימים גם למבוגרים וגם לילדים.

הרגלי תזונה טובים יותר מתאימים גם למבוגרים וגם לילדים

צילום: מאגר תמונות Depositphotos

תזונה קרה – בחוץ, תזונה חמה – בפנים

כשקר בחוץ הגוף שלנו זקוק לחום פנימי. החורף הוא התקופה לעבור לתזונה חמה ומנחמת ולכן גלידות, יוגורטים ומאכלים קרים צריכים להיכנס במידה או בכלל לא. בתוך קטגוריית המאכלים הקרים נכנסים גם מוצרי חלב שיוצאים מהמקרר וכמובן שתייה מוגזת (שתמיד מומלץ להימנע ממנה).

לעומת התזונה הקרה, זה זמן מושלם לתבשילים, מרקים ותזונה שמחממת את הבטן. ההרגשה אחרי ארוחה חמה הרבה יותר נעימה והגוף מרגיש חזק יותר. החורף זו הזדמנות מעולה לגלות מתכונים חדשים אשר גם נעימים בבטן וגם מחממים את הבית.

מזון קשה לעיכול – בחוץ, מזון קל לעיכול – בפנים

בחורף נרצה שהגוף ישקיע את האנרגיה בחיזוק מערכת החיסון יותר מאשר בעיכול. הדבר נכון בכל יום ובוודאי ברגע שהגוף מתמודד עם מחלה, וירוס (גם אם יש וירוס בסביבת העבודה) ובתחושה של חולשה. מזון קל לעיכול יכול להיות מרק, תבשיל עשיר בירקות ולאכול במידה.

מן הצד השני, של המזון הקל לעיכול, מומלץ להוציא מהתפריט כל מה שמכביד על מערכת העיכול. בכלל זה מזונות שומניים, מזונות שלא מספקים אנרגיה זמינה לגוף (דוגמת חטיפים וממתקים) ואפילו בשר כבד. יש להקל על מערכת העיכול ולהציע מזון עשיר, איכותי שאפשר להשיג את המיטב ממנו במינימום מאמץ.

יש להקל על מערכת העיכול ולהציע מזון עשיר, איכותי שאפשר להשיג את המיטב ממנו במינימום מאמץ.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos


מזון ריק – בחוץ, מזון מלא – בפנים

כלל זה נכון, אך לא באופן מלא ותכף נסביר על כך. באופן כללי ובמיוחד בחורף כדאי להשקיע במאכלים אשר תורמים לגוף, שמזינים אותו ונותנים לו ערכים. מזונות “ריקים” כמו לחם לבן, אורז לבן ופסטה, דורשים מהגוף אנרגיה לעיכול אך לא מעשירים אותו בוויטמינים ומינרליים. לעומת זאת מזונות מדגנים מלאים או קטניות, מציעים לגוף אנרגיה איכותית בתמורה להשקעה בעיכול.

סייג לנושא זה הוא זמנים בהם הגוף גם ככה חלש ואז יש לנסות להקל עליו ככל האפשר. בזמן מחלה, חום ותשישות, לא מומלץ לאכול קטניות ואפילו לשקול אכילת דגנים מלאים. במקרים אלו עדיף להתמקד במרקים וכדי לא להכביד על מערכת העיכול אפשר להוסיף מזונות “ריקים” יותר לשובע בלבד.

שתייה ממותקת – בחוץ, מים – בפנים

באופן טבעי, בחורף יש פחות צורך לשתות ודווקא בשל כך חשוב מאד להקפיד על שתיית מים. עבור אלו שלא אוהבים מים, אפשר להוסיף למים לימון או שלל חליטות טבעיות. החורף הוא לא זמן להרבות בשתייה ממותקת מכל סוג שהוא ולמעשה עדיף להוציא אותה מהתפריט לחלוטין. מיצים, שתייה מוגזת ושתייה קרה, מקשים על מערכת החיסון.

שתיית מים מומלצת לאורך כל היום. אפשר לגוון עם תה ולהמתיק מעט עם דבש או סילאן (אך לא להגזים כי מדובר בסוכרים). אפשר להכין חליטות מצמחים טבעיים ומומלץ שלא להגזים בשתיית משקאות המכילים קפאין ובהם קפה ותה שאינו נטול קפאין.

ויטמין C, 6B, E ואבץ יכולים לסייע במניעת והתגברות על מחלות.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos


תוספי תזונה בעונת החורף

לצד הקפדה על תזונה המתאימה לימי החורף אפשר לחזק את המערכת החיסונית בעזרת תוספי תזונה. ויטמין C, 6B, E ואבץ יכולים לסייע במניעת והתגברות על מחלות. אפשר לצרוך אותם במזונות או להוסיף אותם, בהתאם לצורך, באופן חיצוני באמצעות תוסף.

בחורף כדאי להגן על הגוף, לזהות מצבי חולשה ו”להתמסר” להם עם מנוחה וחיזוק. פרופוליס יכול לעזור בהתמודדות עם מחלות וכאבי גרון. פרוביוטיקה יכולה לסייע במקרה של נטילת אנטיביוטיקה וכאשר עולה הצורך לחזק את מערכת העיכול. אפשר לבצע בדיקת דם בתחילת החורף ולבדוק אם ישנם חוסרים אותם יש להשלים עם אמצעים חיצוניים או בתזונה.