איך לדאוג לאיכות הסביבה?

המודעות הרבה שקיימת בכל הנוגע לנושאים של איכות הסביבה מביאה אזרחים רבים לחפש אחר רעיונות ולסגל לעצמם התנהלות אשר תהווה תרומה נוספת בשמירה על כדור הארץ שלנו. הידיעה של רבים כי בשמירה על איכות הסביבה אנו תורמים ומקדמים איכות חיים טובה ובריאה לכולנו חלחלה בשנים האחרונות בקהילות, חברות ותאגידי ענק. הרצון לתרום לשמירה על איכות הסביבה הביאה רבים לחקור לעומק מה ניתן לעשות הן ברמה האישית והן באופן רחב יותר כקהילה וחברה. במאמר זה ניגע במספר דרכים שיש בהן לתרום ולשמור על איכות הסביבה.

צילום: מאגר תמונות 123RF

צמצום השימוש בשקיות ניילון ומעבר לסלים רב פעמיים

שקיות הניילון אותן נפגוש בכל מכולת וסופרמרקט מאפשרות ללקוחות להגיע ולארוז כל מוצר ופריט בנפרד. לא פעם ניתן לראות כיצד יוצא לקוח מסופרמרקט עם עגלה מלאה במוצרים, כשכולם ארוזים בעשרות שקיות ניילון שבסופו של דבר מתגלגלות, בדרך לא דרך, אל מרחבים עירוניים ומרחבי טבע ופוגעות פגיעה אנושה בסביבה.

שקיות הניילון עשויות בעצם מפלסטיק המאופיין כחומר שלא באמת מתכלה עם הזמן. אותן שקיות ניילון מתפרקות לחתיכות קטנות על ידי קרני השמש עד שהן הופכות, בסופו של תהליך, להיות "אובך פלסטיק" כשבדרך לשם השקיות מפרקות ומשחררות רעלים המזהמים את הקרקע והמים ומהווים סכנה לבעלי חיים שעלולים לבלוע אותן ולהיקלע לתוכן.

אז מה הפתרון? שימוש בסלים רב פעמיים איתם רצוי להגיע למכולת ולסופר. מדובר על סלים עמידים וחזקים היכולים לשמש אתכם במאות קניות ואותם ניתן לאחסן בקלות ובנוחות בכל מקום בבית וברכב. במכולות וסופרמרקטים רבים מציעים ללקוחות רכישה של אותם סלים כתחליף לשקיות הניילון, כשאלו גם מוענקות ללא תשלום במקרים של קנייה רחבה.

כל אדם אשר מחליט לעבור ולהשתמש באותם סלים רב פעמיים בעצם חוסך מעצמו ומהסביבה את אותן שקיות ניילון רבות. בקהילות רבות קיים איסור גורף בשימוש של שקיות הניילון. אותו איסור הוכיח עצמו לאורך זמן, כשהפגיעה בסביבה ובבעלי החיים הצטמצמה באופן דרמטי.

סלים עמידים וחזקים היכולים לשמש אתכם במאות קניות

צילום: Karolina Grabowska | מאגר תמונות Pexels


צמצום השימוש במגבונים לחים

המגבונים הלחים מהווים מוצר שאין כל ספק לגבי יעילותו בניקיון הבית. עם זאת, רבים אינם מודעים לעובדה כי אותם מגבונים לחים, המהווים מוצר לשימוש חד פעמי, נחשבים לכאלו הפגועים בסביבה במספר אופנים. בין היתר גורמים המגבונים הלחים לסתימות בצנרת ומכאן למפגעי ריח, הצפות ודליפת מי ביוב.

גם כאן חשוב לחזור לשימוש בסמרטוטים רב פעמיים. אלו לבטח יספקו לכם את אותה תוצאה רצויה מבחינת ניקיון הבית וכמובן יאפשרו לכם לתרום בדרך נוספת על הסביבה הקרובה שלכם.

הכנת קומפוסט

מיון והפרדה של האשפה, שהוא עצמו תורם כמובן לאיכות הסביבה, יאפשר להפוך את הפסולת האורגנית שלכם, פסולת שתהיה ברוב המקרים בנויה משאריות מזון וצמחים בעקבות ניקוי החצר, כחומר שיכול לשמש כמצע לגינות, ריפוד לרפתות ואך כבסיס לייצור של דשן. מיון הפסולת וייצור של פסולת אורגנית תורמת תרומה רבה לצמצום הנזקים הסביבתיים על ידי צמצום שטחי הטמנה, זיהום האוויר, צמצום הפגיעה במי תהום ואף בצמצום מפגעי ריח והצטברות של מתכות ומלחים באוויר.

מחקרים שנעשו גילו כי הפיכת האשפה האורגנית שלנו לקומפוסט תורמת במספר רחב של אספקטים. בין היתר, תורם הקומפוסט להגדלת המגוון הביולוגי לקרקע, בשיפור אחיזת המים של הקרקע, צמצום סחף ובתרומה רחבה בפוריות הקרקע. עבור חקלאים גילו מחקרים כי השימוש בקומפוסט תורם ליסודות הזנת הצמחים ומסייע בהרחבה של היבולים – אלמנט חשוב עבור חקלאים רבים השואפים לנצל ניצול מרבי של הקרקע שלהם בכל עונה וגידוליה.

צילום: מאגר תמונות 123RF


הפכו להיות צרכנים נבונים יותר

תרבות הצריכה במאה ה-21 מביאה רבים לוותר על מוצרים שונים ברגע שהם מתקלקלים ופשוט לרכוש לעצמם מוצר חדש. לא פעם מדובר בתיקון נקודתי שישיב את המוצר לתפקד באופן ראוי ובכך מייתר את הצורך להיפטר מהמוצר הישן ולרכוש חדש. צרכנות שאיננה נמהרת וכזו שתוביל אותנו ישירות לחנות, כשמצור שלנו מתקלקל מהווה גם כן התנהלות שיש בה לתרום ולהטיב עם הסביבה. במקרים ובהם מוצר שלכם מתקלקל נסו קודם כל לבחון כיצד ניתן לתקנו. ברוב רובם של המקרים מדובר בתיקון שישיב את המוצר שלכם לקדמותו.

במקרים ובהם מוצר אלקטרוני שלכם שבק חיים ואין אפשרות להחיותו, חשוב לדאוג ולהשיבו למשווק המורשה שלו כשעל פי חוק שירות ללא תשלום מדובר על שירות מטעם המשווק שאין בגינו תשלום מצידכם.

צילום: מאגר תמונות Pixabay